Panství hrůzy je kooperativní hra s hororovými prvky plná příšer z jiného světa a hádanek, jež je třeba vyřešit. S mým spoluhráčem jsme hledali hru na hrdiny, která se dá hrát v malém počtu. Nemáme totiž v okolí moc lidí zapálených do RPG, a deskovek a stolních her obecně. Panství hrůzy je ale vážně chytře vymyšlená, protože, jako už spousty dalších her v dnešní době, se dá hrát bez game mastera. Toho zastane chytře vymyšlená aplikace, která je ke stažení zdarma. Panství hrůzy je až pro pět lidí, ale můžete si jí zahrát i sami. Vážně geniální! Do budoucna ale stejně někoho musíme sehnat, protože zahrát si Panství hrůzy ve více lidech bude naprosto úžasný zážitek. Téma hry vychází z fiktivní mytologie Mýtus Cthulhu, kterou vytvořil spisovatel a mistr hororu H.P. Lovecraft. Pokračovali a rozšiřovali ji pak další velká jména, jako Stephen King a Neil Gaiman.
Hráči se v Panství hrůzy stávají vyšetřovateli, kteří mají různě silné schopnosti. Podle toho, jak jsou silné, se dokáží vypořádat s nástrahami scénářů. Scénářů je v této základní edici šest, průměrně trvají jen asi 3 hodiny. Mají různé obtížnosti, podle nich a krátkého shrnutí děje se hráči rozhodují, co si chtějí zahrát. My jsme si na doporučení brožury s průběhem hry zvolili jako první scénář Cyklus věčnosti.
V poměrně velké krabici najdeme přehledně uspořádané kartičky s Běžnými předměty, Vzácnými předměty, karty Strachu, Zranění a Kouzel, dále karty Stavu a samozřejmě i karty jednotlivých postav. Najdeme tu i žetony s označením míst, kde se nachází stopy, místo k prozkoumání a tajné chodby. Spolu s žetony stěn, dveří, barikád, ohně a temnoty, je uspořádáme na stůl (či jiný herní prostor. Kartičky jsou doporučovány rovnat podle abecedy, a je to opravdu chytré doporučení. Během hry dostáváte pokyny, zda kartičky otočit a přečíst si zadní stranu, nebo ne. Platí, že pokud není řečeno jinak, vždy je pokládáme lícem dolů. V krabici najdeme i mapové oddíly, které si srovnáme podle velikosti, kostky a figurky.
Figurky jsou nádherně vyvedené do nejmenších detailů. Ať už jde o osm figurek vyšetřovatelů, nebo nestvůr. Nestvůry se umístí na podstavce a do podstavců se zasunou žetony, kde mají uvedeno své jméno a hrůzostrašnost. Jak už bylo řečeno, vyšetřovatelé mají různě silní schopnosti. Ty jako v každém RPG určují, kolika kostkami se bude házet. K dispozici jsou osmistěnné kostky, přičemž každá má na třech stranách obrázek pentagramu a na další stěně jednu lupu (nazývanou stopa). Pentagramy značí úspěch, prázdné stěny, že máme smůlu, a obrázek stopy, že máme ještě šanci to zachránit.
Poté, co zadáte do aplikace scénář a postavy, za které hrajete, vám aplikace vygeneruje předměty a počet stop, se kterými hru začínáte. Stopy se pak v některých případech dají vyměnit za úspěch. Dobře přemýšlejte, jak si předměty rozdělíte. Před první hrou se doporučuje přečíst celou brožuru Průvodce hrou. Až hru zahájíte, zjeví se vám pokyn k položení jednoho z mapových oddílu na herní desku. Když postupně nakukujete do dveří, připojujete podle pokynů aplikace další části domu. Zároveň vám aplikace ukáže, kam položit žetony s otazníky, které značí, že se tam nachází něco, co je třeba prohledat. Také kam je třeba dát žetony stěn, tajných chodeb, barikád a dveří, a žetony s červeně vyvedenou petrolejkou (lucernou?), které symbolizují místnosti k prozkoumání.
Jakmile započne hra, střídají se dvě fáze. První fáze je Fáze vyšetřovatelů. Na tahu jsou postupně všichni vyšetřovatelé, každý má k dispozici dva tahy. Využívá různých akcí, jako akce útok, akce prohledat, prozkoumat, interakce, přesun, a další. Akce přesun znamená přesunout se až o dvě oblasti vyznačené bílou čarou na mapovém oddílu. Jakmile dokončí všichni vyšetřovatelé své tahy, začíná Fáze mýtu. Nyní jsou na tahu nestvůry. Fáze mýtu proto obsahuje jejich objevení se, přesuny přes oblasti k nejbližším vyšetřovatelům a útoky. Vyšetřovatelé se tady musí bránit, tím pádem nás čeká mnoho hodů kostkami. Fáze mýtu bývá většinou (nebo alespoň v Cyklu věčnosti) zakončena hodem na strach. Z bestiáře v aplikaci vyberete nestvůru s nejvyšší hrůzostrašností a ta vám zadá, jaké své atributy použijete k určení počtu kostek. Pokud neuspějete, berete si většinou kartičku se strachem nebo zraněním. Vyšetřovatelé mají uvedeno, kolik kartiček se zraněním a kartiček se strachem mohou maximálně získat. Jakmile je toto číslo přesaženo, vyšetřovatelé se stávají šílenými nebo poraněnými. Šílení jednají často jinak než ve prospěch svých spoluvyšetřovatelů. A co nadchlo mého spoluhráče a o čem mluvil bez přestání půl den: mohou zakládat požáry.
Když už jsem nakousla bestiář… Aplikace, která je tu v roli game mastera (nebo Pána jeskyně, chcete-li použít terminologii D&D), je snadno ovladatelná, a stejně jako celá hra, je i v češtině. Na obrazovce vidíte po zahájení hry mapu, kterou si hráči položili na herní desku ve fyzické podobě, na ní žetony s otazníky, vykřičníky atd., a dolní lištu. Na té je tlačítko pro ukončení jedné fáze, tím pádem i přechodem do druhé, tlačítko Inventáře, po jehož stisknutí nahlédnete do předmětů, které jste si rozdělovali na začátku hry, herní nabídku a již zmiňovaný bestiář. V něm se vám objevují všechny nestvůry, které se nachází na herní ploše. Volíte si tam například, na jakou nestvůru provádíte hod strachu.
Panství hrůzy má mnohem více pravidel a možných akcí, které provádíte, ale ty, které jsem uvedla, se mi zdají pro nastínění principu hry nejlepší. Panství hrůzy je opravdu napínavá a zábavná hra. Strávíte u ní hodiny a ani nemrknete. Největším překvapením mi byla aplikace, která je ke hře třeba. Říkala jsem si, že chci přece hrát s figurkami na herní desce, ne koukat do monitoru. Vtip je v tom, že se vážně hraje s figurkami na herní desce. Do aplikace nezadáváte například kde právě stojíte, to se odehrává na stole před vámi. Aplikace vám vážně jen vysílá pokyny, jako by to udělal fyzický game master. Na hru s fyzickým game masterem to asi nemá, obrovská výhoda je ale v tom, že Panství hrůzy můžete hrát i sami. Pokud se neradi družíte jako já, přijde vám to k duhu. Na začátku jsme sice měli s aplikací menší obtíže, protože jsme při zadání pokynů, co hrajeme, nevymazali rozšíření, ale teď už je vše snad vyřešeno.
Můj první dojem z Panství hrůzy, druhé edice, je tedy nadšení! Moc se těším na další scénáře, které si zahrajeme. Zároveň se i těším, až si více zažiji pravidla a nebudu muset tolik koukat do Přehledu pravidel. Tato brožura je opravdu chytře udělaná a s dobou na zažití pravidel počítá. Pravidla jsou řazena podle abecedy, aby bylo snadné a rychlé je v průběhu hry najít. Kdybych měla hodnotit teď a tady, hodnotila bych velmi vysokým číslem.
„Smrt je milosrdná, poněvadž z ní není cesty zpět. Leč ten, kdo se navrátil z nejhlubších komor noci vyčerpaný a vědoucí, nikdy už nedojde klidu. “ – H.P. Lovecraft
RPGčkám zdar!
Comments (2)